15.6.10

Hiiu Leht: Aivi Telviku vastulause artiklile „Tuurust emotsioonideta“

  • Olen sihtasutus Tuuru juhatajana tegutsenud heas usus ja tahtes Tuuru ning Hiiumaa kogukonna arengu heaks. Minu lähedased pereliikmed toetasid ja aitasid mind igati panustades selle  vastutusrikka ülesande täitmiseks läbi aastate ka palju oma vaba aega tekitamata seejuures kahju Tuurule ja saamata vabatahtliku panustamise eest hüve.
  • Juhatuse liige peab oma kohustusi täitma juhatuse liikmelt oodatava hoolsusega. Olen seda põhimõtet järginud ja oma tööd südamega teinud ega saa tänaseni aru tegelikest põhjustest, mis minu tagasikutsumise ajendiks olid.
  • Kui nõukogu arvates ei sobinud ma enam Tuuru juhatajaks, oleksin oodanud sõbralikku lahkuminekut. Minu tagasikutsumine toimus aga igasuguste selgitusteta. Keegi pole ju oma ametisse igavesti laulatatud, kuid näiteks ettevõtjate hajusa nurisemise peale, nagu poleks Tuuru tehtav töö piisavalt hea, pole ma saanud enne enda tagasikutsumist ei konstruktiivset kriitikat, märkusi ega ettepanekuid. Seda tunnistasid nõukogu liikmed ka EASi juhtkonnale.
  • Artiklis „Tuurust emotsioonideta” on meelevaldselt ja valikuliselt refereeritud audiitori märgukirja nõukogule. Huvitav, kas audiitor on selleks nõusoleku andnud? Seadus näeb ette, et audiitori aruanne peab olema avaldatud koos organisatsiooni aruandega ning kindlasti ei kuulu avaldamisele organisatsiooni siseseks kasutamiseks mõeldud märgukiri.
  • Minule ei ole keegi teada andnud, et minu tegevus SA Tuuru juhtimisel oleks põhjustanud organisatsioonile kahju.
  • Juhatus peab esitama nõukogule vähemalt kord nelja kuu jooksul ülevaate sihtasutuse majandustegevusest ja majanduslikust seisundist, samuti teatama kohe sihtasutuse majandusliku seisundi olulisest halvenemisest ja muudest sihtasutuse majandustegevusega seotud olulistest asjaoludest. Tuuru majanduslik seisukord 2009. aastal oli aga vaatamata üldisele majanduslangusele väga hea (majandustulemus + 800 000 kr). Ühtlasi informeerisin Tuuru nõukogu järjepidevalt organisatsiooni majandusseisust.
  • Kui nõukogu arvates oli MTÜ Tuuru Haldus loomine kolm aastat tagasi väär, siis järelikult ei ole nõukogu teinud oma tööd piisava hoolsusega. Kas pole nõukogu liikmed süvenenud Tuuru tegevusse ega lugenud/mõistnud neile esitatud tegevuskavasid ja aruandeid? 2007. majandusaasta aruande lõpuosas on sõna-sõnalt kirjutatud, et Tuuru Haldus on loodud kahe organisatsiooni poolt ja üks nendest on SA Tuuru. Sellises olukorras, kus nüüd, kolm aastat hiljem, „avastatakse puudus”, oleks õigem lahendus olnud nõukogu enda tagasiastumine.
  • Olles juba märtsist juhataja ametist lahti, pole mõnede nõukogu liikmete poolne probleemide tõstatamine minu suhtes lõppenud, vaid võtnud lausa tagakiusamise iseloomu meenutades jõhkrat „koolikiusamist“. Mul on keeruline jätkata oma igapäevatööd, aga ka võtta uusi väljakutseid. Huvitav, kellele sellest kasu tõuseb ja mis on sellise tegevuse eesmärk? Kui minu töösuhe Tuuru juhatajana on lõppenud, siis peaks ükskord lõpp tulema ka tülile. Kas poleks aeg maharahunemiseks!

Toon mõningaid lisaargumente artiklis „Tuurust emotsioonideta“ esitatule.


Tuuru varad ja raha
Lisaks asjaolule, et SA Tuuru kasutab ja käsutab avalikku raha ja vara, on väga oluline fakt, et kogu käsutatav raha tuleb Tuurul endal teenida teenuslepingute hankimisega, projektipõhiselt või teenuste (koolitused, tasulised teenused ja konsultatsioonid ning bürooteenused) müügiga turul. Vaatamata riikliku sihtasutuse staatusele ei ole Tuuru riigieelarveline asutus, kuid tänu Tuuru töötajate pingutustele olime ka Eesti majandusele keerulisel 2009. aastal kasumis.


MTÜ Tuuru Haldus
Kord olen juba avalikult tagasi lükanud süüdistuse, et MTÜ Tuuru Haldus asutamiseks puudus nõukogul info ja otsus. See on olemas, ja minu tegutsemise aluseks juba 14. novembrist 2006, samuti on see fakt kajastatud kõigis SA Tuuru aruannetes. Seda asjaolu kolm aastat märkamata jätta ja tuua esile alles 2010. aastal usaldushääletuse põhjendusena on absurdne.
Meedia
Esimene Tuurut puudutav artikkel ilmus Hiiu Lehes 9. märtsil. Usaldushääletuse läbiviimise otsus langetati juba 25. veebruaril SA Tuuru asutaja (Hiiu maavanema) soovil väga pealiskaudsete põhjendustega ja minu selja taga, andmata mulle mingitki võimalust selgitusteks. Meil Eestis on sõnavabadus ning vastates ajakirjaniku küsimustele ei ole ma kahjustanud ega solvanud Tuuru juhtorgani ehk nõukogu liikmeid. Küll aga on kõik viimasel ajal Tuuru nõukogu poolt tehtu kahjustanud minu mainet ja tervist. Meeldiva toetusena sel meile keerulisel ajal oleme Tuuru töötajatega esmakordselt sihtasutuse pika tegevusaja jooksul saanud nii suurel hulgal avalikku ja tõeliselt väärtuslikku tagasisidet oma töö kohta.

Tehingud seotud osapooltega

Vandeaudiitori märgukirjast Tuuru nõukogule on valitud artiklisse autorile sobivad lõigud. Puuduliku sisekontrolli likvideerimiseks on märgukirjas antud aga ülesanded hoopis nõukogule, seepärast on alusetu süüdistada juhatajat st mind nõukogu poolt kehtestamata reeglite täitmatajätmises.

Mida tähendab Viktor Rõbtšenko tööleping vs tema tegutsemine FIE-na? Rõbtšenko töötab Tuurus töölepinguga vaid 0,5 töökoormusega konsultandi kohal, FIE-na toimetab ta vabaturul, sh lektorina – see aga on hoopis muu töö ja Tuuru töölepinguga katmata tööaeg.

Auditeerimiseks esitatud 2009. majandusaasta aruanne, kus oli kajastamata ligi 75% tehingutest seotud osapooltega, ei olnud enam minu koostatud, kuna mind n.ö poole päeva pealt, 22. märtsil ametist tagasi kutsuti ajal kui aruande koostamine alles käsil oli. Oleksin kindlasti kajastanud aruandes tehingutena seotud osapooltega ka kõikide nõukogu liikmetega seotud tehingud. Kuuluvad ju nõukogusse näiteks Faasion OÜ, omavalitsuste, Hiiu maavalitsuse, Töötukassa esindajad, kellega sihtasutus on samuti tehinguid teinud  – me kõik oleme ju seotud ja toimetame siin, Hiiumaa väikeses majandusruumis.

Üks tehingutest seotud osapooltega, millest ma nõukogu väidetavalt ei teavitanud, on näiteks Hiiumaa majandusülevaate kujundamine ja tiražeerimine minu abikaasale kuuluvas ettevõttes. Ma tõesti ei olnud teadlik oma eksimusest, kuna selle töö teostamiseks vajalikud rahastustaotlused ja aruanded rahuldati juba viimase kolme aasta jooksul Hiiu Maavalitsuse otsustega maakonna arendusrahadest. Sealjuures on arendusraha jagamise komisjoni esimees Aare-Villu Kattel ise ja lepingutele kirjutas alla maavanem. Minu arusaamist mööda kõik sobis ja töö tehti, viimane majandusülevaade saabus Hiiumaa arenguseminarile trükisoojalt just õigeks kellaajaks, kvaliteediga oldi rahul, nüüd aga käsitletakse seda tehingut korruptiivsena. Ka ei tea ma Hiiumaal ühtegi teist ettevõtet, mis sellist kompleksteenust pakuks.
Või teine näide lepingu sõlmimisest hispaania keele kursuse õpetajaga, kes juhtumisi on minu poeg. Meile teadaolevalt Hiiumaal teisi selliste oskustega õpetajat pole. Nii on igal tehingul oma lugu ja põhjendus ning need seosed olen ma aruannetes ka avalikult välja toonud.
Nende tehingute tulemusena oleme aga liikunud Tuuru eesmärkide poole.
Kui ma nüüd pean tõesti tuhka pähe raputama, et pole nõukogu neist ette teavitanud ja tunnistama oma tegematajätmisi, nagu seda tegid ka Tuuru nõukogu liikmed, siis üks on kindel, nendest tehingutest pole ma kasu lõiganud. Ainus erinevus on selles, kuidas koheldakse nõukogu ja mind, on see, et mulle pole antud võimalust vigu parandada.
Nõukogu ja minu eksimused
Vandeaudiitor on oma märgukirjas välja toonud, et paljud probleemid on alguse saanud sihtasutuse nõukogu tegematajätmistest, mida nõukogu esimees ka kinnitab ja lubab lähikuude jooksul kõik puudused kõrvaldada.
Minul Tuuru juhatajana ei antud võimalust ei oma eksimustega tutvuda, selgitada, rääkimata puuduste kõrvaldamisest, vaid kohe kõrvaldati hoopis mind ennast ametist. Veelgi hullem, nõukogu esimees ainuisikuliselt kaebas minu väidetavad eksimused politseisse. Sellega, et niisugune samm on kavas teha, ähvardati mind Hiiu Lehe, aga ka teiste mu heade sõprade andmetel juba nädalaid tagasi. Kusjuures kaebus Katteli poolt on kummaline, kuna nõukogu esimehena oli just tema kohustus vigu märgata ja mind korrale kutsuda. Kas on see kaebas esitatud rumalusest või suurest pahatahtlikkusese? Vaevalt, et rumalad inimesed maavalitsuses töötada saavad, seega jääb mulje pahatahtlikkusest.
Juhtimiskultuur
Aivi Telvik

Nõukogu esimehel Aare-Villu Kattelil on kujunenud omamoodi arusaam organisatsiooni juhtimiskultuurist – oma vead on pikas perspektiivis parandatavad ja andeksantavad, teised, nagu mina, on igavesest ajast igavesti süüdi ja peavad selle eest kibedat hinda maksma. Sisu, saavutused ja senitehtu ei loe, loevad ainult üksikud eksimused.
Pealtnägija arvamus
Viimase poolaasta arenguid kaugemalt pealt vaadanud endine Tuuru töötaja helistas mulle ja avaldas oma muret. Kuidas küll Hiiumaad juhitakse ja mida sellelt 10 000 elanikuga maalapilt saada soovitakse? Kes on tegijad? Mis on nende saavutused? Kui oma inimesi ei hinnata, vaid mutta tambitakse, siis kuhu lõppkokkuvõttes tüüritakse? Kus on mõistlikkus, koostöö ja hea tahe? Need on tema küsimused, millele mina vastata ei osanud.
Lõppvaatus
Oma tegematajätmisi õigustades ja niiöelda hambad ristis läbi seina minnes kaotame palju inimlikkust, suhteid, sõpru ja lõppkokkuvõttes saame edasimineku asemel tagasimineku. Võimuvõitlus ainult võimu pärast on mõttetu ja laostav. Veel kord kutsun kõiki asjassepuutuvaid osapooli rahunema ja tegelema selle asemel asjadega, mis elu edasi viivad! 

No comments: